Меню

Избрани новини

Фен зона

Кой е Атанас Узунов и повече за неговата нисковъглехидратна диета

Основният принцип на режима му е правилно хранене без активно спортуване

Атанас Узунов е обикновен 37-годишен софиянец, който обаче е имал сериозни проблеми с теглото - тежал е 140 кг и е хапвал всичко, най-вече тестени изделия и сладкиши.

А както всички знаем, именно те са бичът за доброто здраве и кондиция.

Освен неприветливия външен вид си е отглеждал и комплекс от заболявания и болежки, които са следствие на завишеното му тегло - повишена кръвна захар, високо кръвно, болки в мускули, кости и стави. Страдал и от безсъние.

В един етап от живота си, Атанас решава, че е време да промени начина си на хранене, да отслабне и да влезе във форма.

Професионалният химик се захваща да чете и да търси. Ориентира се към светилата в храненето, хора, постигнали огромни успехи, доказани по света.

Той иска да извлече работеща схема. След много четене стига до нея.

През първата година сваля трисейтина килограма, през втората – останалите до 70 кг.

"Смъкнах, когато махнах рафинирана захар, всичко, що е хляб и тесто.", казва Наско.

Всъщност Узунов залага само на естествени, непреработени или минимално преработени мазнини – зехтин, маслини, масло, сурови ядки. Никакво пържене.

Режимът му работи. Килограмите се стопяват при обилно хранене и никакво спортуване. На 80% ключът е в храненето. То трябва да е богато на естествени мазнини.

Историята на Атанас Узунов е популярна в социалните мрежи. Той събира все повече последователи в своята фейсбук група. Мнозина свидетелстват за сериозни резултати – сваляне на десетки килограми.

Какво представлява прочутата диета на Атанас Узунов?

Оновният принцип е правилно хранене без активно спортуване.

Спортуването не е противопоказано, но не решава проблема. Решението е само в храненето.

Първа стъпка: край на захарта

Захарните храни са пристрастяващи. Затова в началото, веднага щом ги прекратява, той изпитва и глад, и тежко главоболие.

И все пак човекът, който желае да получи заложените му от природата естествени очертания на тялото си, трябва да забрави, че съществуват сладости.

Забранени храни №1

Захар, сладки изделия, подсладители, плодове, защото съдържат плодова захар.

Ако приемете диетата на Атанас Узунов, ще забравите за сладкия вкус. Всъщност той допуска приема на плод – но само като изключение и в малки количества. Плодовете също се водят забранена храна и не влизат в менюто официално.

Забранени храни №2

Зърнени, хляб, тестени изделия, пълнозърнести изделия, бобови, ориз, макаронени изделия, елда, просо, царевица, овесени ядки.

По изключение се позволяват известни с високата си стойност продукти като киноа и амарант, но те също като плодовете се похапват в режим на изключение и не участват в менюто.

Узунов дава пример: две филии пълнозърн. хляб се равняват на 6 пълни лъжици захар – не като калории, а като резултат от превръщането им организма.

Само след час и половина кръвната захар е до небесата.

Защо без въглехидрати?

Резултатът от въглехидратното хранене е пред очите ни – повсеместно затлъстяване и много болести.

Днес специалистите казват, че храни с гликемичен индекс под 50 са добри. Но Атанас оспорва това твърдени. Според него е безопасна консумацията само на храни с по-малък от 10 гликемичен индекс.

Всичко над ГлИ 10 изстрелва кръвната захар в небесата. По-бавно, но категорично, обяснява авторът на режима.

Втора стъпка: високомазнинно хранене

Приоритет се дава на качествените непреработени мазнини.

Сред тях най-почитано е кокосовото масло, което Атанас Узунов превръща в главен източник на енергия сутрин, след събуждането.

Първото истинско хранене е на обяд, а дотогава енергията се черпи от една голяма лъжица натурално масло от кокос.

Разрешени храни №1

Естествени мазнини – кр.масло, маслини, зехтин, сурови ядки, кокосово масло.

Единствената закуска е кокосовото масло.

Защо да не закусваме?

Метаболизмът се задвижва не чрез хранене, обяснява Узунов. Когато човек гладува, метаболизмът му се ускорява с 20%.

Узунов предлага периодично гладуване да се вечеря и след това да се яде на следващия ден на обед.

Два до три пъти в седмицата гладуването да се увеличава до 24 часа или колкото човекът издържи.

Това е един рестарт, почивка на целия организъм от прекаленото хранене, пояснява Узунов.

Според него съветите да се яде по 5-6 пъти на ден са вредни и тялото не успява да си почине, докато постоянно мели.

Кокосовото масло дава енергия и е полезно за целия организъм. Когато се изпие с кафе, той действа като енергийна бомба. Зарежда достатъчно добре и професионални спортисти.

Разрешени храни №2

Протеини – месо, риба, яйца, млечни.

Прекрасен обяд е свинската пържола. Например вратна, да е по-мазна. Рибата – също. Тя пък е чудесна идея за вечеря. Денят може да завършва и с други протеинови храни.

Постоянно допълнение: зеленчуци

Суровите салати са задължително допълнение към обява и вечерята. Те са единствените въглехидрати, които присъстват в диетата на Узунов.

Той препоръчва да се подправят обилно със студено пресован зехтин. Не е излишно да сложим по 2-3, дори 4 лъжици зехтин на порция.

Наистина зехтинът е калоричен, но калориите от него са полезни, за разлика от калориите в олиото.

Впрочем, слънчогледовото олио е забранен продукт. То се вписва в групата на храните с високо съдържание на мазнина, но не е достатъчно качествено.

Каква е диетата на Атанас Узунов?

Храненето на софиянеца представлява т.нар. нисковъглехидратно високомазнинно хранене. Наричат го още кетонно хранене или кетонна диета.

Същност на кетонните диети

Всички кетонни диети лягат върху един и същ принцип:

  • минимум въглехидрати,
  • максимум мазнини
  • + достатъчно протеини

Съотношението в най-добрия си вид е следното:

  • 10 % въглехидрати, преимуществено получени от зеленчуци;
  • 50-60% мазнини, основно непреработени;
  • 30-40% протеини от животински и по-малко от растителен произход.

Такова съотношение на хранителните в-ва предизвиква в човешкото тяло процеса кетоза.

Какво представлява кетозата?

При минимално постъпление на въглехидрати мазнините се преработват в мастни киселини. Мастните к-ни стават алтернатива на глюкозата, която е необходима на мозъка в  качеството й на източник на енергия.

Отказът от сложни въглехидрати създава за организма стрес, който води до изработването на кетони или ацетон. Кетоните намаляват чувството за глад, а организмът започва активно да използва подкожните мастни отлагания като извор на енергия.

Защо без спорт?

Кетоновите диети не просто не изискват спортуване. То дори е противопоказано. По време на описаното хранене е забранено тялото да се подлага на физически натоварвания.

Всеки преход трябва да е плавен – плавно да се влезе и евентуално плавно да се излезе. Макар че Узунов препоръчва своя стил на хранене не като диета, а като режим.

По време на кетоновото хранене трябва да се изпива голямо к-во вода, като обемът й за денонощие достига до 3 л.

Разлики между кетонната диета и тази на Узунов:

Кетонните диети предвиждат постепенно редуциране на въглехидратите, докато те стигнат до 10% от целия обем храна, изядена за деня.

Препоръчва се дробно хранене – по 5 до 7 пъти на ден, на 3-4 часа. Порциите трябва да са малки, без междинни закуски.

При Атанас Узунов храненията са на практика две – обед и вечеря. Порциите при него са близки до нормалните, но не прекалено големи. Междинки също не са предвидени.

Предимства на нисковъглехидратната диета

  • Подобен режим е супер полезен за хора, които трябва да премахнат голямо количество подкожна мазнина.
  • Успешна е за спортисти-бодибилдери, които създават релефно тяло.
  • Препоръчва се на болни от рак и епилепсия.

Резултатът обикновено се изразява в загубата на до 3 кг на седмица.

Минуси на нашумялата високомазнинна диета

Кетодиетите са сред най-противоречивите, защото имат доста недостатъци:

  • При активиране на кетонните процеси в устата се създава привкус на ацетон;
  • Кожата също започва да „ухае“ на ацетон;
  • Диети от този тип се считат за небалансирани и причиняват недостиг на много микроелементи и витамини;
  • В състояние на кетоза рязко спадат работоспособността и активността;
  • Страничен ефект е перманентният запек, който се получава поради недостига на сурова целулоза;
  • Такава диета не е безопасна за всички поради наличието на противопоказания.

От специалистите: Като цяло кето-диетите са слабо изучени и не се препоръчва самостоятелното й прилагане без наблюдение.

Рискове и странични ефекти

  • Загуба на костна маса
  • Повишаване на холестерола
  • Камъни в бъбреците 
  • Ниско ниво на захар в кръвта
  • Опадане на коса.

LifeOnline.bg - вече и в Instagram, последвайте ни. 

За още светски новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.

 

 



Коментари (0)

Няма коментари.

Добави коментар


Попитай Елза

Кое от предаванията в новия телевизионен сезон следите?

Новият тв сезон стартира след броени дни

 

Покажи резултати